gdy towar jest niezgodny z umow?. Jest to poj?cie szersze ni? wada, bo produkt, kt??ry kupili?my, nie musi by? niesprawny, mo?e si? jednak okaza?, ?e zam??wili?my co? wed?ug wzoru, a wykonano nam co? innego. Jest bez wad, dobre, ale... w?a?nie niezgodne z umow?. Wtedy mo?emy zwyczajnie reklamowa? towar, podobnie jak ten, w kt??rym ujawni?y si? wady, domagaj?c si? w pierwszej kolejno?ci naprawy lub wymiany – wyb??r sposobu za?atwienia reklamacji jest po stronie konsumenta.
Ale nie dotyczy to zwrotu towaru pe?nowarto?ciowego i zgodnego z umow?. Sprzedawca ma mo?liwo?? dowolnego ustalania zasad przyjmowania zwrot??w. Mo?e zadecydowa?, ?e b?dzie przyjmowa? zwroty towar??w na szczeg??lnych zasadach, np. w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, nieu?ywany i tylko w oznaczonym terminie. Sklepy informuj? konsument??w o mo?liwo?ci zwrotu lub wymiany towar??w. Terminy, w kt??rych sprzedawca przyjmuje zwroty, s? r???ne, niekt??re firmy przyjmuj? towary nawet do 2 miesi?cy.
Pami?tajmy: je?eli mamy w?tpliwo?ci co do np. koloru produktu, rozmiaru (a te cechy s? istotne, zw?aszcza gdy kupujemy prezent dla innej osoby!), rozejrzyjmy si?, mo?e w?a?nie zajrzeli?my do przyjaznego nam sklepu, w kt??rym b?dziemy mogli – przestrzegaj?c ustalonych przez sklep zasad – ewentualnie zwr??ci? lub wymieni? towar, je?eli nie spodoba si? osobie, kt??rej chcieli?my zrobi? prezent.
Je?eli nie ma tego typu informacji, nie rezygnujmy. Nie oznacza to jeszcze, ?e nie ustalimy indywidualnie ze sprzedawc? jakiego? satysfakcjonuj?cego dla obu stron rozwi?zania. Starajmy si? negocjowa? ze sprzedawc? ewentualn? mo?liwo?? dokonania zwrotu lub wymiany. Ustalmy, ?e w terminie np. 2 dni b?dziemy mogli dokona? zwrotu rzeczy, je?eli nie b?dzie ona mia?a najmniejszych ?lad??w u?ytkowania. Nale?y uzyska? potwierdzenie takiego ustalenia na pi?mie - na przyk?ad na odwrocie paragonu. Takie post?powanie, w razie ewentualnego sporu, pomo?e nam potwierdzi? zawarcie szczeg??lnej umowy ze sprzedawc?.
Podsumowuj?c: bez dobrowolnej zgody sprzedawcy nie mo?emy zwr??ci? pe?nowarto?ciowego towaru, zgodnego z umow?, ani te? wymieni? go na inny. To zasada. S? i wyj?tki.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niekt??rych praw konsument??w oraz o odpowiedzialno?ci za szkod? wyrz?dzon? przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 z p???niejszymi zmianami) mo?emy odst?pi? od um??w zawartych:
- poza lokalem przedsi?biorstwa (np. zakup od akwizytora, na prezentacji podczas wycieczki),
- na odleg?o?? (m.in. sprzeda? wysy?kowa, zakupy przez Internet).
Co do zasady, na odst?pienie od tak zawartej umowy sprzeda?y mamy 10 dni – przed up?ywem tego terminu nale?y wys?a? list polecony z informacj? o rezygnacji z produktu. Termin ten liczony jest od:
- dnia zawarcia umowy, gdy dotyczy ona kontraktu poza lokalem przedsi?biorstwa lub us?ugi na odleg?o??,
- dnia wydania towaru (otrzymania go przez kupuj?cego), gdy umowa dotyczy np. sprzeda?y na odleg?o??.
heh, bledne rozumowanie - kazdy widac wyznaje zasade - popelnilem blad, wykloce sie - niech bedzie na sprzedawceX-ska pisze:ale s?dz?, ?e powinna? si? wyk?uci?.
zacytowalem z praw konsumenta.X-ska pisze:prawa konsumenta na pewno obejmuj? ten przypadek
albo ze slon mial byc w karafce tyle, ze sie potlukla.X-ska pisze:mo?esz powiedziec, ?e ci z?? sprzeda?a, albo ?e pomyli?a? firm?
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 3 gości
1990-2024 • • • • OPTOMETRYSTA.pl • • • • { optyk optometrysta badanie wzroku Rybnik okulary gabinet }