ODPOWIEDZ Posty: 13 Strona 1 z 1
Jakie okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy ciężarówki ?
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    Jakie okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy ciężarówki ?

    autor: broda1725 » 13 maja 2009, 15:22

    Witam to jest mój pierwszy post więc wypada się przywitać.

    Więc mam otóż taki problem, nosze okulary z korekcją (antyrefleksy)
    OP sfera -0,75 / cylinder -0,50 / oś 5`
    OL sfera -0,50 / cylinder -0,75 / oś 180`
    i chce sobie zrobić jakieś okulary przeciwsłoneczne lub zwykłe z nakładkami na magnes (chodź wolał bym typowo przeciwsłoneczne) do samochodu ciężarowego, ale wyczytałem na różnych stronach że :

    "Uwaga : Okularów przeciwsłonecznych z filtrem polaryzacyjnym nie wolno używać prowadząc samochody, które posiadają pionowo posadowioną szybę przednią! (czyli ciężarówki)"

    a na innej stronie znów takie coś,

    "Powłoki antyrefleksyjne :
    Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy (i zwykłe, i korekcyjne) warto wyposażyć
    w powłokę antyrefleksyjną. Nakładana na tylną powierzchnię szkieł ogranicza "zakłócenia" od dochodzących z tyłu promieni świetlnych i podwyższa kontrast widzenia. Przydatny jest też filtr polaryzacyjny, który wygasza odbicia światła od jezdni, lakieru itp., poprawiając widzenie i zmniejszając zmęczenie oczu. Uwaga: okularów z tym filtrem nie można używać w autach z pionową szybą przednią (busach, ciężarówkach)."

    I teraz proszę mi powiedzieć jak na to patrzeć, nigdzie w necie nie mogłem znaleźć odpowiedz na moje pytanie dlaczego ? i jak w końcu jest czy chodzi o ten filtr polaryzacyjny czy o antyrefleks i dlaczego ?.

    Drugie moje pytanie to czym się kierować wyborem oprawek i kolorem szkła i kategorii przyciemnienia szkła.

    Proszę o pomoc bo jestem bardzo skołowany.
    Ostatnio zmieniony 01 stycznia 1970, 01:00 przez broda1725, łącznie zmieniany 2 razy.
  • Awatar użytkownika
    optometrysta.pl
    Moderator
    Moderator
    Posty: 2886
    Rejestracja: 21 sierpnia 2004, 19:40
    Lokalizacja: Rybnik
    Kontakt:

    autor: optometrysta.pl » 13 maja 2009, 15:32

    Juz Panu odpowiadam.


    Antyrefleksyjna powloka eliminuje odbicia powstajace na samej soczewce - i nie ma nic wspolnego z oslepianiem, olsnieniem itp. Ogolnie warto ja "wziasc" bez wzgledu jaka soczewke Pan wybierze.

    Co do polaryzacji, to osoba piszaca, ze "nie dziala z pionowa szyba" miala raczej na mysli ze nie wyeliminuje odbic po przejsciu przez szybe, natomiast zapomniala dodac, ze wyeliminuje pozostale, np. lustrzacy sie w upalny dzien asfalt.
    Kierowca ciezarowki nie cierpi jak kierowca osobowki, ze deska rozdzielcza odbija mu sie w szybie - wiec ten dodatkowy problem nie istnieje.

    Jezeli juz bym sie sklanial to wybralbym polaryzacyjne, ewentualnie widze takie rozwiazania:


    - okulary z bialymi soczewkami z powloka antyrefleksyjna ale do tego oprawka z nakladka polaryzacyjna przyczepiana na magnes
    - j/w tylko oprawa dowolna i nakladki polaryzacyjne na takim motylku, docinane od ksztaltu oprawy (mniej estetyczne rozwiazanie, ale jezeli tylko do samochodu) - przy tym rozwiazaniu sam sie Pan przekna czy warto polaryzacje czy nie, cena takich nakladek to okolo 40-70zl
    - okulary z soczewkami polaryzacyjnymi + powloka antyrefleksyjna
    - okulary z soczewkami drivewear + powloka

    dwie ostatnie wymienione to ciemne soczewki, wiec jazda tylko w dzien.

    O soczewkach DriveWear moze Pan poczytac na naszej stronie
    http://www.optometria.info.pl/bielawski ... =drivewear
    jest to polaczenie: polaryazacji, transitions (fotochromu dzialajacego za szyba) oraz barwienia, ale i najdrozsze ze wszystkich rozwiazan

    Jezeli chodzi o kategorie soczewek barwionych to sa tutaj opisy
    http://www.optometria.info.pl/bielawski ... nsmitancja

    polaryzacyjne to okolo 75% przyciemnienia,
    drivewear od okolo 50 - 85%
    wiec obie spelniaja warunek max kat 3 czyli nadaja sie do prowadzenia pojazdow.
    Ostatnio zmieniony 01 stycznia 1970, 01:00 przez optometrysta.pl, łącznie zmieniany 1 raz.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 13 maja 2009, 15:59

    Dziękuję za szybką odpowiedz, więc tak okulary będą tylko stosowane do jazdy dziennej do nocnej mam okularki z białymi soczewkami i antyrefleksami jak wyżej napisałem. Bardziej się zastanawiałem nad typowo okularami przeciwsłonecznym (w samochodzie osobowym też będą używane) które dobrze zakrywają oczy. Co prawda ciekawią mnie te z soczewkami drivewear ale jednak cena jest raczej zaporowa przynajmniej narazie muszę sobie z nich darować.
    Więc teraz zostają tylko dwa wybory bo z tego co zrozumiałem co pan napisał to nie ma żadnego odniesienia aby nie wolno było stosować w samochodach ciężarowych okularów z filtrem polaryzacyjnym czy antyrefleksyjnym, w niczym nie przeszkadzają.
    Więc czy same polaryzacyjne z korekcją czy polaryzacyjne z powłoką antyrefleksyjną oczywiście z korekcją ? co pan by poradził ?.
    Osobiście wolał bym mieć oczy dobrze zabezpieczone ale nie z przesadą, w tej chwili noszę okulary bezbarwne jak wyżej od ok. 5 miesięcy i światło słoneczne bardziej mi dokucza w słoneczny dzień, uniemożliwiając dłuższą jazdę, zawsze jeździłem w okularkach przeciwsłonecznych. A teraz niestety nie mogę w takich zwykłych muszę mieć okulary z korekcją.

    Byłem w dwóch zakładach w jednym i drugim powiedzieli mi za polary z korekcją 120zł a za szkła polary z korekcją i antyrefleksem w jednym też 120-140zł a w drugim 400zł nie wiem czy to jakieś nie oszustwo. I zastanawiam się co do kolorku szkła jak najlepiej się sprawuje. Zawsze miałem okulary przeciwsłoneczne o zabarwieniu szarym. Chodź optometrysta polecał brązowe, mówi że jemu się lepiej w takich jeździ.
    Dziękuje i pozdrawiam.

    A co do tych nakładek polaryzacyjnych na motylku to czy one są uchylne ?. np. takie że jak przypnę je do okularów i nagle wjadę do tunelu gdzie jest ciemno to da się je uchylić do góry nie odpinając ich a później je znów nakryć ?
    Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 16:09 przez broda1725, łącznie zmieniany 2 razy.
  • Awatar użytkownika
    optometrysta.pl
    Moderator
    Moderator
    Posty: 2886
    Rejestracja: 21 sierpnia 2004, 19:40
    Lokalizacja: Rybnik
    Kontakt:

    autor: optometrysta.pl » 13 maja 2009, 16:06

    Kolor to kwestia gustu - natomiast dwa kolory sa przeznaczone dla kierowcow: brazowe i szare. Ja np. osobiscie preferuje szare, jezeli Pan rowniez - prosze przy nich pozostac.

    Prosze dokladnie pytac wszedzie o to samo, bo moze sie okazac, ze w jednym podali np. cene za polaryzacje, albo barwienie - moze ktos gdzies zle zrozumial.
    Natomiast polaryzacyjne z korekcja za 120zl... radzilbym dowiedziec sie jakiej firmy sa to soczewki... zreszta bez wzgledu na cene warto to wiedziec, jezeli powloka antyrefleksyjna to rowniez prosze dowiedziec sie jej nazwy handlowej, sa powloki ekonomiczne, podstawowe, bardziej sliskie (antystatyczne, olefofobowe, hydrofobowe) te ostatnie charakteryzuja sie lepszymi wlasciwosciami, ale i wyzsza cena.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 13 maja 2009, 16:20

    Nawet nie sądziłem że jest to aż tak skomplikowane, ta cena jest atrakcyjna 120-140zł (polaryzacyjne z filtrem antyrefleksyjnym z korekcją) ale zarazem jak dla mnie podejrzana bo wszędzie gdzie się pytałem (4 salony) to mówili mi koszt takich soczewek to ok. 300-400zł za parę plus oczywiście oprawki. Proszę mi napisać o co się najbardziej pytać jestem zielony w tych sprawach.
    Zajrzałem tu na forum z powodu mojego zapytania o to czy można mieć/nosić okulary polaryzacyjne/antyrefleksyjne w samochodzie ciężarowym bo skołowałem się po tym jak przeczytałem informacje na necie.
  • Awatar użytkownika
    optometrysta.pl
    Moderator
    Moderator
    Posty: 2886
    Rejestracja: 21 sierpnia 2004, 19:40
    Lokalizacja: Rybnik
    Kontakt:

    autor: optometrysta.pl » 13 maja 2009, 16:37

    Jak w kazdej branzy moze Pan znalesc tanie wyroby, ktorych niska cena nie odzwierciedla jakosci, jak i dobre markowe produkty niosace ze soba pewna jakosc. Prosze pytac o markowe produkty firm np.: JZO, HOYA, Zeiss, Rodenstock, Essilor... po zamowieniu zabrac ze soba torebki po soczewkach, bo np. w razie uszkodzenia czy wymiany trzeba bedzie zamowic dokladnie taka sama firme, konstrukcje, uszlachetnienia itp...

    Tak jak pisalem, nie ma przeciwskazan dla kierowcow ciezarowek, jedynie to co pisalem o odbiciu deski rozdzielczej na przedniej szybie - bardziej uciazliwe w przypadku kierowcow "plaskaczy"
    Wg tej teorii ze nie sa one dla kierowcow ciezarowek, rownie dobrze mozna napisac ze nie nadaja sie do spaceru ;)


    73!
    Ostatnio zmieniony 01 stycznia 1970, 01:00 przez optometrysta.pl, łącznie zmieniany 2 razy.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 13 maja 2009, 21:58

    Dziękuję bardzo panu.
    Ucieszył mnie pan, dobrze że teraz będę widział jakie firmy są polecane. Tylko jak sprawdzić po zakupie czy na pewno będą to markowe szkła (czy mnie nie oszukano) jak np. nie będę miał żadnego firmowego opakowania. Czy raczej powinno być ?.

    I ostatnia kwestia jakie by pan doradził czy lepiej same polary czy polar+antyrefleks ?.

    Bo co do koloru to raczej tak jak pan mówił że najlepiej wsiąść takie do jakich się jest przyzwyczajony czyli szare, co do kategorii to 3 tak jak pan mówił.

    Przepraszam że zawracam głowę ale nie jest to mały koszt tym bardziej że okulary noszę od ok.5 miesięcy i obawiam się wydawać dużo kasy (np. takie DriveWear) ponieważ nie wiem czy może moja wada się może jeszcze zwiększyć, chodź mam 29 lat.

    Dziękuję i proszę o dalsze instrukcję, pozdrawiam :spoko:
  • Awatar użytkownika
    optometrysta.pl
    Moderator
    Moderator
    Posty: 2886
    Rejestracja: 21 sierpnia 2004, 19:40
    Lokalizacja: Rybnik
    Kontakt:

    autor: optometrysta.pl » 13 maja 2009, 22:57

    Optyk na zyczenie klienta powinien wydac torebki (opakowanie po produkcie) - przewaznie nie sa wydawane
    U nas np. dodatkowo wydajemy karte klienta na ktorej notujemy wszystkie dane: firma, model, uszlachetnienia, srednica soczewki... tak ze jak klient przyjdzie za rok czasu to bedzie wiadomo gdzie zamowic. Jezeli ktos sobie zyczy - to otrzymuje torebki.

    Roznica cenowa przy takich soczewkach pomiedzy brakiem a z powloka jest niewielka, a dodatkowa redukcja odbic powstajacych na soczewce moze byc zalecana - wiec z powloka AR.

    Wada jak inne rzeczy ktore moga sie zmieniac, trudno prorokowac. Natomiast prosze - jezeli jest Pan kierowca zawodowym - podejsc do tego jak np. dobrej nawigacji (mapy) ktora i tak co roku trzeba aktualizowac, do czesci zamiennych ktore trzeba wymieniac itp... rok, poltory, dwa lata to naprawde dlugi czasookres.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 13 maja 2009, 23:07

    Dziękuję wiem już chyba wszystko, postanowiłem że kupie narazie te polary + AR i zobaczę jak będą się sprawować, oczywiście uprzednio zapytam się o daną firmę i później o pokwitowanie jakie są szkła założone aby mieć pewność że są ok i zawsze lepiej później reklamować.
    Ostatnie pytanko czy lepiej wybrać oprawkę dobrze kryjącą oko/oczy tak aby z boku jak najmniej docierało światło boczne (takie ala`sportowe) czy może lepiej klasyczne otwarte ?

    Co do nawigacji ma pan całkowitą rację, podobne to do okularów że mapy trzeba wciąż aktualizować. :spoko:
    Ostatnio zmieniony 01 stycznia 1970, 01:00 przez broda1725, łącznie zmieniany 1 raz.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 14 maja 2009, 19:20

    Witam ponownie, byłem dziś u optometrysty który badał mi wzrok i u którego wyrabiałem okularki, spoko facet.
    Ale..., szkiełka z jakiej firmy ma, to SZAJNA te co mam i te które może mi zrobić do samochodu, polary+AR, i teraz sytuacja wygląda tak, szkiełka polary+korekcja(czyli sfera+cylinder>astygmatyzm) to cena za takie szkiełko 148zł, druga opcja to polary+AR+korekcja cena za szkiełko to 168zł, mówię że chce te szkiełka do takich sportowych oprawek typowych przeciwsłonecznych, takich zabudowanych,
    a on mówi że się do takich nie da bo szkła jakie przychodzą korekcyjne są o wymiarach 70mm a do takich sportowych oprawek np. takie jakie sobie wybrałem wychodzi 78mm bo trzeba uwzględnić oś i środek soczewki i niestety nie da się włożyć w takie oprawki polarów+AR+korekcja(ten przeklęty astygmatyzm) zresztą do żadnej z takich sportowych i pozostaje mi tylko opcja wyboru zwykłych oprawek jak do szkiełek zwykłych.
    Hmm.... czy to prawda ?
    Mówię mu że w innym zakładzie powiedział mi że się da i mówiłem że cena 120zł za parę szkiełek a on na to że dało by może i radę ale możliwie że były by duże przekłamania na szkłach z powodu dużego szkła, a co do ceny to że z chęcią by poznał tą hurtownię co ten optyk bierze bo cena bardzo podejrzana.
    A co soczewek DriveWear to cena ok 450zł za soczewkę :eek: opadła mi szczena.
    I zastanawiam się nad normalnymi z korekcją+AR a do tego oprawka na magnez+nakładka polaryzacyjna.

    Proszę mi tylko rozwiać moją wątpliwość na temat tej wielkości soczewki (70mm) a oprawki sportowej.

    Dziękuję i pozdrawiam i sorki za post pod postem, ale myślę że tak będzie bardziej widoczny.
    Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 19:24 przez broda1725, łącznie zmieniany 1 raz.
  • broda1725
    Forumowicz
    Forumowicz
    Posty: 7
    Rejestracja: 13 maja 2009, 15:18
    Lokalizacja: Kielce

    autor: broda1725 » 23 maja 2009, 11:27

    LEMUR możesz mi pomóc ?
  • Awatar użytkownika
    optometrysta.pl
    Moderator
    Moderator
    Posty: 2886
    Rejestracja: 21 sierpnia 2004, 19:40
    Lokalizacja: Rybnik
    Kontakt:

    autor: optometrysta.pl » 23 maja 2009, 19:27

    Do opraw sportowych mozna zamontowac soczewki, ale musza byc o wiekszej krzywiznie, odpowiednio przeliczone (robi to producent) po wyslaniu dokladnych parametrow oprawy... np. w JZO sa to soczewki typu Relax. Sa drozsze niz "typowe" korekcyjne.
    Tutaj krotka notka http://www.jzo.com.pl/pl/pages/content/ ... eacja.html

    Jezeli polaryzacja czy drivewear jest zbyt drogie faktycznie pomysl o oprawie z nakladkami polaryzacyjnymi - tylko sprawdz czy sa polaryzacyjne, bo sa i takie oprawy ktore maja po prostu barwione nakladki.

    Jak sprawdzic? wez druga nakladke, przyloz jedna za druga, patrz przez obie a jak skrzyzujesz te nakladki tak aby soczewki tworzyly kat 90stopni, powinno byc zaciemnienie - wtedy masz pewnosc ze to polaryzacja. Zreszta tak samo mozna sprawdzic okulary przeciwsloneczne z filtrem polaryzacyjnym.
    Ostatnio zmieniony 01 stycznia 1970, 01:00 przez optometrysta.pl, łącznie zmieniany 1 raz.
  • Awatar użytkownika
    kooboo
    Ekspert
    Ekspert
    Posty: 26
    Rejestracja: 22 maja 2009, 04:08
    Lokalizacja: Z Nienacka

    autor: kooboo » 23 maja 2009, 19:49

    broda1725 pisze:(...) Chce te szkiełka do takich sportowych oprawek typowych przeciwsłonecznych, takich zabudowanych, a on mówi że się do takich nie da bo szkła jakie przychodzą korekcyjne są o wymiarach 70mm a do takich sportowych oprawek np. takie jakie sobie wybrałem wychodzi 78mm bo trzeba uwzględnić oś i środek soczewki i niestety nie da się włożyć w takie oprawki polarów+AR+korekcja(ten przeklęty astygmatyzm) zresztą do żadnej z takich sportowych i pozostaje mi tylko opcja wyboru zwykłych oprawek jak do szkiełek zwykłych.
    Hmm.... czy to prawda ?
    I tak i nie. Niektóre okulary przeciwsłoneczne są na tyle duże, że nic tam nie wciśniesz.
    Wpływa na to w dużej mierze Twój rozstaw źrenic. Im większy, tym większa szansa na to, że dobierzesz oprawkę "sportową", jak to nazwałeś, i zamontujesz tam soczewki korekcyjne.
    Bardzo ważną sprawą jest także, aby soczewki korekcyjne w takich okularach nie wypadały z nich ani nie odkształcały oprawek. Jest spora szansa na pierwsze i praktycznie gwarantowana na drugie o ile nie zamówisz specjalnie zakrzywionej soczewki (tzw. baza).
    Niestety baza może dodatkowo kosztować.
ODPOWIEDZ Posty: 13 Strona 1 z 1

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości